Varför bloggare är smartare

Hur kan det komma sig att de som bloggar är smartare än de som inte gör det? Beror det på att de är någon sorts elit som ägnar sig åt denna triviala syssla eller finns det något inbyggt i själva bloggandet som gör dig smaratare?

Jag tror alla kan skriva under på att när du förklarar något för någon annan blir det enklare att själv förstå det du gör. Ofta räcker det med att försöka beskriva problemet för en bra lyssnare för att själv komma på lösningen. Om du tar dig tid att förklara för dig själva blir du duktigare på det du gör.

Själva bloggande gör dig lite insnöad på det du skriver om. När jag exemplevis startade Matlyckan var det mest tänkt som ett sätt att dokumentera lyckade matlagningsexpriment, men när jag väl började skriva så kom helt naturligt reflektionen kring vad som gör en bra maträtt och det är just den som gör mig smartare.

En annan sak som gör dig smart är kommunikationen med läsarna. Skriver du något som inte stämmer i ett fungerande socialt ekosystem så kommer någon att påpeka det (vilket blev så jobbigt för diverse etablerade nyhetsmedier att de var tvugna att strypa ner kommentarsfunktionen när nyhetsrapportering var allt för spekulativ).

Tidigare i våras hade vi ett runda-bordssamtal om sociala funktioner i intranätet. Som en förberedelse så intervjuade jag deltagarna för att få en bra bild av vilka hinder och utmaningar de såg. En lösning på många problem verkade vara ”vi-startar-en-blogg”. Oftast löser de här bloggarna inte det problem som de var tänka att lösa. Bruset på internet gör att de mycket sällan får den där stora hängivna läsarskaran, inget fungerande socialt ekosystem. Däremot underskattas ofta vad det betyder för de som skriver själva bloggen. Att exempelvis skriva om vad du gör på jobbet gör att du reflekterar över dina prioriteringar och den dag du ska sälja ditt jobb (läs rekrytera en ny kollega) så kan du med betydligt större säkerhet berätta vad som gör det du gör så fantastiskt stimulerande. Det är kanske då du löser problemet som bloggen från början vad tänkt att lösa.

Det finns naturligtvis andra sätt att uppnå samma effekt, men fördelen med bloggen är att den ger väldigt lite overhead. Steget från tanke till publiceing är väldigt kort och enligt lagen-om-vad-som-blir-gjort så visar forskningen (nej, det gör den inte för det här är ju självförklarande) att få steg leder till handling.

Proffesionellt gör bloggandet dig till en mycket bättre säljare och pedagog. Det du bloggat om kan du förklara på ett sätt som folk förstår. Det gör dig smartare.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *