Vår presentation på Kommits 2012

 

Intranät handlar om kunskapsspridning. Det handlar egentligen om två saker, göra informationen tillgänglig och att göra den begriplig.

Inom telekom har man länge pratat om ”the last mile”, det är den som är dyr när man jobbar med telefoni. Att få informationen till basstationen är relativt billigt, det är att nå ut den sista kilometern, till abonnenten som är det dyra. Om man ser till det här med kommunikation i stort så är det samma problem, att få upp informationen på en server är ganska enkelt men att få informationen därifrån till användaren – det är det som skiljer ett bra intranät från ett dåligt.

Utmaningen vi står inför är att skapa en mötesplats som inte är beroende av tid och rum. Det låter kanske lite högtravande, men det man måste förstå här är att skilja på avbrott och samarbete. För att kunna jobba effektivt måste jag kunna samarbeta på mina villkor, att hela tiden bli avbruten är inte ett ömsesidigt samarbete.

I förlängningen är samarbetet ett av de absolut bästa sätten att skapa engagemang – att vara del av någonting större är en av de absolut största drivkrafterna för att trivas på sin arbetsplats.

Ett tredje problem vi vill lösa är att skapa en plats för innovation och jag ska snart förklara hur.

En utmaning varje organisation står inför är att överföra kunskap från seniora medarbetare till de något yngre. Det måste finnas ett sätt att göra det på ett effektivt sätt. När någon slutar är de viktigt att deras kunskap finns kvar.

En kunskapsplattform måste spara resultatet men framförallt vägen dit. I ett dokumentcentrerat tänk finns sedan länge slutresultatet sparat i en fil i en mapp på en server. När jag ska köra ett liknande projekt två år senare så är det som fattas beskrivningen hur och varför dokumentet blev som det blev. Det är det ett socialt intranät fångar.

Det finns egentligen två sätt vi kan få information, antingen söker vi eller så får vi något berättat för oss. Vilket av dessa ger oss tankar vi inte redan tänkt på? Vilket sätt är mest innovativt? Det här är en väldigt viktig del av den sociala kommunikationen. Ett socialt intranät ska vara lite som snacket runt kaffeautomaten. Där springer vi på olika människor som kanske inte nödvändigtvis jobbar med det jag själv gör. Det är ofta i den här samtalet som jag får nya idéer.

När du söker information internt är inte svaret alltid lösningen. Att hitta någon som vet mer är minst lika värdefullt. Det här överbrygger gapet för de nyanställda och skapar en dialog som skapar kunskapskrockar. Det här handlar också om att lyssna. Jag ska ha en personlig informationsström där jag hittar informationen jag inte söker, men låt oss återkomma längre fram till det praktiska.

Mail kommer alltid vara centralt för den externa kommunikationen men det måste också finnas ett sätt att skapa samarbete kring dessa mejl. Det betyder att jag måste kunna skapa interna processer för att ta hand om information, för en sak är säker: Framtidens kommunikation ligger inte i inboxen. Inboxen är dit information går för att dö…

Det här är de första 10 minuterna av vår breakout på Kommits. Du som är där, välkommen på onsdag.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *