Snabba kolhydrater

Enkelt uttryckt finns det nyttig och onyttig mat. Så länge du äter lagom mycket och varierat är den onyttiga maten ingen större fara. Det är ensidig onyttig mat som är hälsofarligt. Enligt tallriksmodellen ska du äta både grönsaker, protein och kolhydrater. Salladen tar ungefär den ena halvan av tallriken och kolhydraterna och proteinet delar på den andra halvan.

Du kan se på information som på mat. Vad är grönsakerna, proteinet och kolhydrater? Vad av den information du läser är egentligen läsk och smågodis, riktigt snabba kolhydrater som inte ger annat än tillfällig belöning?

När jag pratar portaler och intranät så är matparallellen ett bra sätt att förklara olika innehåll. Genom att prata snabba och långsamma kolhydrater, kostfibrer och socker skapar vi en bra förståelse hur informationskostcirkeln bör se ut. Vi kan inte bygga ett informationsflöde som bara bygger på sallad precis som vi inte kan bygga ett som bara bygger på godis eller pasta. Det blir väldigt uppenbart för alla.

I det sociala intranätet är statusuppdateringarna snabba kolhydrater, dokumentdelningen kanske är kolhydraterna och wikis och bloggar skulle kunna vara proteinet. Det är ingen exakt vetenskap, men poängen är att utan vissa delar som tillför substans ger intranätet inte den mättnadskänsla vi efterstävar. Vi kan inte bygga intranätet på ensidig kost, alla delar måste finnas om du vill leva informationsverkets rekommendationer.

De snabba kolhydraterna fungerar bra för att skapa nyhetsvärde. Det är viktigt för att skapa trafik vilket i sin tur skapar engagemang. Men vi måste bygga en struktur där de snabba kolhydraterna drar med sig det mer fiberrika innehållet. Först då har du hittat en balanserad kost.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

En kommentar om: “Snabba kolhydrater

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *