Peak lolcat

lolcat är ett exempel på internettrams/internetfenomen. För den som inte sprungit på definitionen så visar det ”en bild av en rolig katt tillsammans med en text som är medvetet grammatiskt fel”. Begreppet lolcats myntades runt 2005 och har för mig blivit synonymt med just precis det jag inte vill råka klicka på. Lite som rickrolling med skillnaden att den som skickade lolcat-länken inte gjorde det med avsikt att luras.

Men varför är det här relevant?

Vi har för länge sedan passerat peak lolcat vad gäller sökningar. När vi tittar på statistiken för termen ”lolcat” så ser vi att detta sökord peakade den 28 april 2008 (orange linje i diagrammet). Det här beror inte på att internet slutade gilla lolcats, det beror på att den som tittar på lolcats har hittat nya vägar till dessa bilder (och naturligtvis youtube-videos).

2008 var året som Facebook (blå linjen i diagrammet) slog igenom på bred front. Istället för att söka började internet istället hitta till sidor via rekommendationer i en anpassad personlig nyhetsström – feeden. Det här gav ett förändrat beteende att hitta till både viktig och helt betydelselös information. Det här är förklaringen till peak lolcat.

Men har företagen förändrat sitt sätt att se på informationsspridning på motsvarande sätt? Hur har synen på sök förändrats?

Det finns några som har förstått peak lolcat. Här hittar vi exempelvis journalister och internethipsters som idag utgör kärntruppen på Twitter. Här hittar vi också resten av världen som gör samma sak på Facebook. I en aldrig sinande ström av bra och dåliga tankar hittar vi till dagens lolcat utan sökning. Här hittar vi också företag och offentlig verksamhet som med blandad framgång förstår att mötet med användarna inte måste vara knutet till hemsidan och dess (eller Googles) sökning.

Fortfarande finns det mycket att lära vad gäller det nya sättet att hitta till informationen. Balansgången mellan spam och information är svår. Det som är relevant för en är irrelevant för någon annan och därför tenderar feeden från den stora organisationen bli allt för trubbig för att fungera i praktiken.

Du kanske har hört hur viktigt det är med det första intrycket? I dagens feed-baserade informationsflöde är det precis tvärt om. Det är det sista intrycket som räknas. Den dagen något blir allt för irrelevant så klipper vi bandet och det är därför kravet på relevans bara blir högre och högre. När många börjar tala om den sviktande användningen på exempelvis Facebook är det för att det inte längre känns relevant.

Tappar du relevansen tappar du kontakten. Därför är det sista intrycket som räknas. Lösningen på livet efter peak lolcat är att verkligen förstå dina läsare. Nu handlar det inte längre om SEO och sökoptimering – nu handlar det om relevansoptimering.

Idag är den centrala frågan vad som får dina anhängare att sluta gilla (och naturligtvis vad det var som från början fick dem att börja gilla). När du inser det förstår du hur du ska leva ditt liv efter peak lolcat.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

4 kommentarer om “Peak lolcat

  1. @Peder Det är väl det som är den stora frågan. Elcykeln kanske? Återkommer om jag kommer på något bättre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *