Varför är alla så snälla?

Om du omger dig med ja-sägare så kommer du leva i en bubbla där dina idéer aldrig ifrågasätts. Det betyder att du inte tvingas bli bättre, du kommer undan med att vara sådär. När du sedan tar med dig dina idéer ut i den stora världen så kommer du inte lyckas så bra som du egentligen förtjänar.

Varför är det här viktigt? Det här är ett problem som många organisationer brottas med dagligen. Det finns helt enkelt för lite interna konflikter (om det som verkligen betyder något). När det är kunderna som inte förstår vad du säger är det inte kunderna som tänker fel. Det är du som inte gjort din hemläxa. Om du har ett klimat där de egna idéerna inte stöts och blöts i tillräckligt stor omfattning så kommer det att märkas när du försöker sälja det till andra.

Finns det då något enkelt sätt att känna igen en organisation som bråkar för lite? En första varningssignal är att ”vi har högt till tak”. Den som säger sig ha det är ofta den som i praktiken agerar precis tvärtom.

En andra varningssignal är en allt för homogen ledning/styrning. Om alla chefer verkar stöpta i samma form finns det stor risk att verksamhetskritiska beslut inte ifrågasätts på rätt sätt. Det här resulterar ofta i mycket kostsamma felsatsningar. Ett modernt företag jobbar istället i nära samarbete med marknaden, bjuder in kunder i utvecklingsprocessen och nyttjar andra resurser internt för att just ifrågasätta.

För en som testar mjukvara är det här en självklarhet. Jobbar du som testare är din främsta uppgift att bevisa att programmet inte fungerar, men det här är inte lika självklart när det gäller affärsstrategier och projektplaner. Det är här vi måste hitta ett sätt att få en konstruktiv dialog som inte bara bygger Gilla-knappen.

Om vi använder sociala funktioner för att skapa en dialog är det viktigt att den dialogen tillåts vara negativ. Tittar vi på sociala medier i stort så är tonen ofta allt för positiv för att leda till bättre beslut. Finns det någon som ifrågasätter det du skriver på Facebook? Svaret är nästan 100 % Nej. Ingen jag känner blir någonsin ifrågasatt på ett sätt som de kanske borde bli. Tar vi med oss den här kulturen in på intranätet kommer vi missa halva potentialen med sociala funktioner. Det sociala intranätet handlar inte bara om samarbete, det måste också bli en plats för kreativ konflikt.

 

Den här texten är inspirerad av ett av årets bästa TED-föredrag av Margaret Heffernan med titeln Dare to disagree. Väl värda 12 minuter.

Bilden enligt CC av Polina Sergeeva

Uppdatering 3 sep: Så här några dagar efter den här posten så skriver Ingenjörskarriär på samma tema och refererar till Mark de Rond blogg.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

4 kommentarer om “Varför är alla så snälla?

  1. Varför är alla så snälla? Kanske för att man är rädd för att själv få kritik?
    Jag har inte samma erfarenhet som du. Jag känner nog fler som ibland kan uttrycka att de har andra åsikter än jag.
    Jag har också jobbat i organisationer där kulturen är att ha ett ständigt kritiskt förhållningssätt. Då har du inte bara ja-sägare. Men det är inte alltid som den negativa responsen leder vidare till något förbättrande. Det kan också bara vara mest missnöjesklagande som ingen vågar ta i.

    En (ny?) viktig kompetens är att både kunna ta kritik och ge kritik! Det är inte så givande om det görs på ett omedvetet sätt.

    Jag brukar rekommendera boken ”Ta skit! och gör det till guld” som handlar just om hur man kan bli bättre på att både ta och ge kritik.

    1. Hej Anna,

      kul att du hittade till bloggen!

      Tror precis som du att många är rädda för att få kritik och framför allt att man inte ser fördelen med att vara kritisk. Ibland kan det gå så långt att man blir utfryst om man säger vad man tycker, speciellt i företag där det är ”högt till tak”. Jag tycker TED-föredraget visar väldigt tydligt hur konstruktivt det är att bli ifrågasatt och det är något jag både tar till mig och försöker leva efter. Ska kolla efter boken, låter intressant!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *