Invecklare – så identifierar du invecklaren

Jag jobbar mycket med utvecklare, det är trevliga personer som skapar system som andra använder. Men ibland händer det att jag springer på deras raka motsats – invecklaren. Det är en person som försöker bevara system som andra inte använder.

Ett av problemet med invecklaren är att de inte verkar vilja samarbeta. Du får hela tiden bara precis den biten av sanningen som du frågar efter. Det gör att invecklaren hela tiden sitter med trumf på hand och i varje givet ögonblick kan dra fram ytterligare en okänd invändning ur rockärmen. Därför är det viktigt att invecklaren inte får styra mötet, men om du spontant tar initiativet att tysta invecklaren kommer hen bara skapa ännu större problem. Uppstår det invecklarfrågor måste du konsekvent svara på ett trevligt och förklarande vis.

Så hur känner du igen en invecklare? Jo, när du hör någon säga ungefär såhär så vet du att du har en invecklare i rummet:

– Jag hör vad du säger men nu är det så här att vi har redan flera system som gör det där du beskriver. Vi har lagt ner jättemycket pengar för att få de här funktionerna att inte fungera i praktiken. Så varför skulle vi byta?

 

Nu är det inte så att jag tycker illa om folk som ifrågasätter. Tvärtom. Det är (nästan) det bästa jag vet! Men – och det här är själva poängen – den som ska ifrågasätta måste förstå slutanvändaren, själva verksamheten och hur saker fungerar i praktiken.

 

Låt mig presentera en klassisk invecklar-invändning när vi presenterar möjligheten att dela filer i det sociala intranätet (baserat på en verklig historia från så sent som igår)

– Men det här med att dela filer, det har vi redan ett system för. Det är till och med ISO-certifierat.

Jättebra (tänker jag kanske inte riktigt) men…

– Betyder det att folk har slutat mejla filer till varandra? Lägger de upp filer i dokumenthanteringssystemet och hänvisar dit?

– Nja, nej, så är det kanske inte. Det är inte riktigt så systemet är tänkt att användas…

 

För mig spelar det inte någon roll hur du delar dina filer, det viktiga är att alla hela tiden kan jobba med den bästa versionen av dokumentet. Det är det praktiska problemet vi ska lösa. Att komma bort från allt dubbelarbete som versionskaoset med mailade dokument ger upphov till.

Om det fortfarande är så att det mejlas filer så har dokumenthanteringssystemet inte löst grundproblemet. Anledningen brukar vara att dokumenthanteringssystemet är alldeles för komplicerat och att revisioner och rättigheter (som är ett krav för ISO-certifieringen) gör systemet allt för svåranvänt.

 

Knepet är därför få den som representerar verksamheten att förstå att dessa frågor inte är relevanta för just det här mötet. Det gör du genom att inledningsvis sätta rätt fokus på mötet. Ta det som en vana så slipper du löpa risken att invecklaren stjäl din värdefulla tid. Om ni är överens i början på mötet kan du sedan utan risk avfärda invecklaren vänligt men bestämt!

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

En kommentar om: “Invecklare – så identifierar du invecklaren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *