6 tips för endorse på LinkedIn

För en dryg månad sedan introducerade LinkedIn möjligheten att bekräfta dina kontakters färdigheter (endorse). Så fort du går in på en profil så blir du numera tillfrågad om personen i fråga verkligen behärskar det som hens profil påstår. Det här är intressant på tre sätt.

Det första, som inte syns direkt i gränssnittet, är vilka påstådda färdigheter du har som ingen håller med om. Det här kommer att bli en mycket intressant information för den som vill rekrytera. Säg att 50 personer fått frågan om de håller med om att du behärskar ”Scrum” och ingen (alltså absolut ingen) någonsin klickat ”Ja” på den frågan. Det här betyder att överdrivet skryt i profilen blir värdelös och det kommer i framtiden att kunna användas emot dig. Med tanke på att i princip samtliga rekryterare använder LinkedIn så är det här dessvärre mycket viktigt för din framtida karriär.

Det andra är att du själv får en uppfattning om vad andra tror om dig. I mitt fall så stämmer mina vänners uppfattning om mina färdigheter rätt dåligt med min nuvarande verklighet. Framförallt är det nya kunskaper som inte märks. Alla vet exempelvis att jag kan driva projekt (det har jag ju gjort i hela min yrkeskarriär), men däremot är det inte alla som vet att jag arbetar med marknadsföring.

Det tredje är att du nu på ett enkelt sätt kan uppmuntra personer och visa att du tycker att de har en viss kunskap eller färdighet. Endorse är ett enkelt sätt att visa att du bryr dig.

Så här ska du tänka endorse:

1. Tagga dig själv med relevanta egenskaper/kunskaper

2. Gör endorse andra och de kommer göra endorse för dig

3. Skaffa dig många endorse (se punkt 2)

4. Göm endorse, om du blir taggad med det som inte stämmer med vad du vill göra

5. Ta bort taggar som är skryt och osanning

6. Lägg till fler taggar för att ge en verklig bild av vad du kan

Avslutningsvis, informationen om vem som inte tycker du har en viss egenskap/förmåga är oerhört avslöjande och värdet på den informationen är mycket hög för den som är intresserad av att anställa dig. Jag skulle inte bli förvånad om tillgången till den här informationen på sikt endast blir tillgänglig för de med premiumkonton. Om LinkedIn får ett genomslag för endorse så höjer det här markant kvaliteten på LinkedIns profilinformation. Det är primärt bra för LinkedIn, men kan även vara bra för dig.

Den här typen av taggar för att hitta kompetens är en av de viktigaste funktionerna när större företag utvecklar sina intranät idag. Här på statusraden skriver vi om ett modernt, socialt intranät.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

2 kommentarer om “6 tips för endorse på LinkedIn

  1. Intressant! Principen med taggning är smart (ser vi ju inte minst från Connections) som enklet kan tala om vad vi är bra på. Dock kommer man inte åt hur många som faktiskt är på LinkedIn med någon större frekvens. De som aldrig är där kommer heller aldrig att ”endorsa” någon.

    Av mina nästan 500 kontakter så har 16 sagt att jag kan Lotus. Går ju förstås att tolka på flera sätt 🙂

    Jag använder personligen knappen för ”endorse all” för att spara tid. Så vederbörande kan ha taggat sig själv att vara världens bästa styckmördare utan att jag vet om det. Men det kanske bara är jag som är så lat att jag inte tittar? 😉

    Ha en trevlig helg!

  2. Bra förklarat och som säger viktigt. Fick precis min första endorsed, vilket som du säger uppmuntrar till att ”ge tillbaka”. Jag tycker Linkedin är lite lamt än så länge. Har ett fåtal personer som verkligen använder nätverket på ett vettigt sätt. Hoppas det tar fart snart, vore bra att kunna skapa mer kvalité i rekryteringssammanhang, så att det går smidigare.

    Trevlig helg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *