Socialt intranät – varför ?

Först funderade jag på vad det här var för en tillställning … sen fick jag en macka … med för mycket smör … och så dök det upp en inspirationstalare. Just ja, nu kom jag på det. Kick-off! En hel dag på temat ”kreativitet”? Nej men … vad är det här, idag är det visst ett nytt tema … ”kommunikation” … hmmm…

Vi börjar med alla möjliga idéer och ingen får säga emot – det som heter brainstorming på mötessvenska.

”Vi måste ha ett nyhetsbrev!”

”Vi måste vara delaktiga i sociala medier!”

”Vi måste utveckla hemsidan!”

”Vi måste ha en policy!”

 

Sen vaknade jag kallsvettig ur min dröm och varför var jag kallsvettig undrar du kanske? Jo, för att jag kände igen det här sedan tidigare. Vi hade ju bara konstaterat ATT vi ska göra något men ingen ville förstå VARFÖR. Om vi gör som alla andra bara för att alla andra gör så kommer vi missa målet. Låt oss därför gå igenom frågeställningarna lite lungt och sansat.

 

Varför ska du ha ett nyhetsbrev?

Det är naturligtvis viktigt att alla förstår vad som händer i bolaget och att alla förstår sin roll i ett större sammanhang. Det här är något som chefer på diverse nivåer har lite svårt att förstå eftersom de inte har det här problemet. Det är cheferna som får information och de anställdas problem är att informationen ofta stannar där.

Ett nyhetsbrev är kanske en lösning, men känns det inte lite 1800-tal? Det är som om jag skulle försöka få bättre kontakt med mina vänner genom att ge ut en tidning. Kom igen, är det så vi gör 2012? Låt oss instället peka på problemet – alla vet inte vad som händer i bolaget. Det är det som är vårt varför och det är det problemet vi ska lösa.

 

Varför ska du vara delaktig i sociala medier?

Just ja, det här med sociala medier är ju populärt. Men vi måste förstå vad vi vill uppnå med sociala medier innan vi ska bestämma vad vi ska göra. Finns det några mål och på vilket sätt kommer det att stärka företaget?

Det finns säkert tusen sätt som sociala medier kan stärka ditt bolag, men du måste förstå hur innan du sätter igång. Handlar det om att få nya idéer för produktutveckling, handlar det om att sprida goda exempel eller handlar det bara marknadsföring. Om du (som de flesta) ser sociala medier som ytterligare en kommunikationskanal har du missat poängen, det finns betydligt större potential. Börja med att förstå den.

 

Varför ska du utveckla hemsidan?

På vilket sätt är din hemsida nyckeln till bättre affärer? Arbetar du med e-handel så är den naturligtvis central, men för många organisationer är den ungefär lika viktig som årsredovisningen. Den ska finnas där, men det är inte den huvudsakliga leadgenereringen. Då kanske det är bättre att lägga utvecklingspengarna på annat.

 

Varför ska du ha en internätspolicy?

Det är naturligtvis fint att det finns en policy. Det är ett sätt att komma överens om allmän hyfs. Men ska vi verkligen börja med intranätet? Är det där det finns mest problem?

Har du redan en mailpolicy som reglerar massutskick, cc och inkorgsdränkning medelst ogenomtänkta korta meddelanden? Har du redan en mötespolicy som säkerställer att alla möten är väl förberedda, effektiva och med rätt antal inbjudna?

Det finns en övertro på att det nya ska regleras när det egentligen är det gamla som ska ses över.

 

Varför ska du utveckla intranätet?

Det är klart att du ska utveckla intranätet, men om du från början förstår varför du ska göra det har du betydligt större chans att skapa en skalbar plattform. Bygger du funktioner en efter en kommer du snart sitta i ett system som ingen (alltså absolut ingen) förstår hur det hänger ihop och där de övergripande vinsterna går förlorade. Så planera att planera först och inte sen. Det är en bättre plan.

 

Den bakomliggande orsaken är klassiska ledarskapsproblem. Om vi inte förstår det så behöver vi ta om det från början. Det tre stora VARFÖR vi vill lösa är:

Hur bygger vi en gemensam företagskultur?
Hur stärker vi känslan av delaktighet?
Hur skapar vi en tydligare och mer lättillgänglig extern kommunikation?

Genom att skapa en intern kommunikation som är inkluderande, där jag styr hur informationen filtreras och där de tekniska lösningarna liknar de sociala funktionerna jag använder privat så är vi lösningen på spåret.

Genom att öppet kommunicera både vad vi gör och hur vi agerar skapar vi en företagskultur. Genom att skapa möjligheten att påverka skapar vi delaktighet. Genom att släppa toppstyrd och hierarkisk informationsstyrning gör vi kommunikationen tillgänglig. Det är nu vi har förstått varför och helt plötsligt känns idéerna från drömmen allt mer verklighetsnära. Nu förstår vi varför och då är det dags att ta steget in i framtiden.

 

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *