Det handlar inte om kommunikation !

kommunikation?”De sociala intranäten stärker kommunikationen som behövs för att medarbetarna enklare ska kunna utföra sina uppgifter.”

Ja, ja, ja – visst är det så men det är ju inte det som är poängen. Idag finns det sååå många sätt att kommunicera. Telefon, möten, mail, sms, chat, webmöten, facebook, twitter och … listan kan göras ännu längre men jag tror du förstår poängen. Vi behöver inte fler sätt att kommuninisera, speciellt inte eftersom användningen av den befintliga kommunikationen är ganska selektiv. Man väljer några kanaler och så håller man sig till dem.

Så varför ska vi lägga pengar på ytterligare ett sätt att kommunicera?

”En ny undersökning visar att det största värdet med sociala intranäten är för att få kommunikationen mellan medarbetarna att fungera. Då kan man samarbeta effektivare och skapa förändring”

Det är ju i och för sig inte fel, men det är ju å andra sidan inte rätt. För det är ingen som köper ett system för att kunna göra det man redan gör fast lite bättre, speciellt inte om man redan tror att det fungerar som det är idag.

Problemet med rapporteringen kring sociala intranät de senaste halvåret är att alla verkar tro att det handlar om kommunikation. Det är ju inte det som är poängen. Kommunikation är bara vägen till det vi egentligen vill uppnå. ”Hur får vi alla att arbeta mot samma mål”, ”Hur kan vi överföra kunskap effektivt” och ”Hur skapar vi större delaktighet”. Kommunikation är ett sätt att nå dessa mål, men jag skulle nog mer hävda att det är en förutsättning snarare än en lösning.

Det vi skapar med ett socialt intranät är inte ytterligare ett kommunikationsverktyg, det är ett sätt att skapa och bevara företagets kunskap. Det handlar om Knowledge Management – kunskapshantering. Det handlar om att fånga bra idéer och skapa en sökbar struktur. Det handlar om att göra arbetsplatsen mer kreativ genom öppna diskussioner. Det handlar om att skapa ett engagemang genom att ge alla möjlighet att vara delaktiga.

Naturligtvis handlar det om kommunikation, men den förklaringsmodellen är ungefär som att sälja sand i öknen. Den funkar inte, i alla fall inte i praktiken.

 

Citaten ovan kommer från undersökningen Det sociala intranätets praxis.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *