Social vs. collaboration

På engelska heter det social (låt oss kalla det nätverkande) och collaboration (som vi väljer att kalla samarbete).

Det jag har märkt är att många tror att det är samma sak. Ofta hör jag uttalanden i stil med ”vi har ett socialt intranät för att kunna samarbeta”. Men då har man inte riktigt förstått vad ett socialt intranät är.

Digitala samarbetsplattformar började vi med för drygt tio år sedan, det är inget nytt. Men då handlade det enbart om samarbete. Det som är det nya är det sociala – nätverkandet. Det är ett extra lager som vi lägger ovanpå samarbetet, det är ett extra lager som får samarbetet att fungera mycket bättre – MEN det är inte samma sak!

Låt oss titta lite i backspegeln. Först kom intranätet. När intranätet blev för komplicerat kom CMS:et (innehållshanteringssystemet som separerade layout och innehåll). Nästa steg i utvecklingen var samarbetsfunktioner, till exempel möjligheten att dela filer och planeringar. Steget vi tar idag är att lägga på ett socialt lager ovanpå samarbetet.

Problemet med allt innan social (och nu pratar vi om praktik, inte teori) är att det faktiskt är byggt på principen att det du får ta del av det som andra tycker att du borde veta. Nu ändrar vi grundprincipen till att allt istället är öppet, men det har egentligen inget att göra med social. Det bygger mer på insikten att information som vi inte kommer åt är ganska värdelös.

Så vad är är då skillnaden? I tabellen nedan ser hittar du några saker som skiljer nätverkande och samarbete:

Social / NätverkadeCollaboration / Samarbete
UpptäckaOrganisera
DiskuteraGöra
BrainstormingFormalisera
PersoncentreratDokumentcentrerat
InspirationTranspiration

 

Lägg den sista raden på minnet, för den sammanfattar ganska väl vad det handlar om. Nätverkande handlar om att skapa idéer medan samarbete handlar om att göra något av dem. Vad som är viktigast får du bestämma själv, men de förutsätter varandra.

Det viktigast är att du förstår skillnaden. Ett samarbete som inte tillåter brainstorming och diskussion kommer inte att transformera din organisation. Ett verktyg som bara stödjer samarbete kommer fortsättningsvis kräva lika många möten, mail och resor.

Det sociala handlar om personen. Det är först när du skapar ett nätverk av relevanta kollegor som du tar steget från det dokumentcentrerade tänket. Det är då diskussionen blir social och det är då du kan koppla in växel 2.0 i samarbetet.

Bild: basketman via freedigitalphotos.net
Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

3 kommentarer om “Social vs. collaboration

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *