Kom igång med sociala funktioner

Häromdagen fick jag frågan hur man enklast kommer igång med sociala funktioner eller ett socialt intranät. Det här är mitt svar.

Börja med en molnlösning som innehåller de funktioner du behöver. I IBMs paketering kallad SmartCloud Engage Advanced ingår webbmöten, samarbetsverktygen från IBM Connections, mobila applikationer (för såväl webbmöten och samarbete) och online-redigering av dokumenten.

Här får du möjlighet att bjuda in obegränsat antal kunder/samarbetspartners i gemenskaper vilket förenklar samarbetet genom delning av filer, aktiviteter och övrig projektinformation. Projekten dokumenteras med moderna verktyg som wikis, bloggar och sociala bokmärken.

De fyra viktigaste verktygen är enligt mitt tycke:

Gemenskaper – samlad och delad information kring ett projekt eller ämne för internt och/eller externt bruk.

Filer – Enkel delning av filer med intuitiv versionshantering och mobil åtkomst.

Webbmöten – Enkel hantering av webbmöten, personligt webbmötesrum för varje användare.

Aktiviteter – Genom att använda aktiviteter kan arbetsuppgifter enkelt och kontrollerat spridas i arbetsgruppen.

Kostnad

Kostnaden för IBM SmartCloud är ungefär 86 kr per användare och månad. Till detta ska läggas introduktion och utbildning i plattformen – något som vi på egbs gärna hjälper till med.

Behöver du hjälp att motivera kostnaden? Här kan du läsa en försiktig ROI-kalkyl där kostnaden per år ska sättas till ungefär 1000 kr. Det ger en ROI på ungefär 2 månader då hosting är inkluderat i SmartCloud Engage Advanced.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

En kommentar om: “Kom igång med sociala funktioner

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *