Gnagande frustration

Gnagande frustrationJag blir påmind varje dag och varje gång blir jag lika sur. Telefonen försöker ladda ner den senaste versionen av apparna jag använder, men det går inte. Telefonens interna minne (den där sorten som inte går att uppdatera eller rensa) är slut. Ju mer telefonen försöker uppdatera sig desto sämre funkar den. Tänk vad irriterande det kan vara med teknikutveckling.

Just det där att bli påmind om saker som inte funkar är frustrerande. Det tär och gör mig till en som svär över tiden jag måste vänta på att de daterade apparna drar sin sista suck innan de slutligen konstaterar att de snurrar på en gammal telefon (och bestämmer sig för att inte fungera).

När jag i förtvivlan beklagar mig så visar det sig att det är andra som också är frustrerade. På nästan samma sätt. Just det här att bli påmind varje dag om saker som inte fungerar är ganska nedbrytande. Låt mig ta tre exempel som jag sprungit på i workshops på senaste tiden.

Som för Kaspar – han som får SÅ många mejl. Varje dag blir han påmind om att kommunikationen inte fungerar. Det tär på honom.

Som för Melker – han som behöver sitta i alldeles för många möten. Varje dag blir han påmind om att möten hindrar honom från att göra sitt jobb. Det tär på honom.

Som för Baltsar – han som blir avbruten när han försöker jobba. Han blir påmind om att det här med arbetsro inte existerar. Det tär på honom.

Problemet ligger inte hos dem själva. Det ligger i organisationen de jobbar hos. Det betyder att de själva har väldigt liten möjlighet att göra något åt frustrationen. Men precis som jag blir de påminda varje dag.

Visst, Kaspar kan ju sluta mejla utan något större problem. Melker kan börja ifrågasätta om han verkligen ska gå på mötet och Baltsar kan jobba hemifrån. Men om de vill lösa problemet på riktigt handlar det om att förändra en hel organisations attityd.

Det är det här som sociala intranät handlar om. Att identifiera och eliminera de gnagande frustrationerna. Problemet är att många tror att det handlar om teknik. Som om frustrationen skulle vara lika enkel att åtgärda som att köpa en ny telefon. En sån enkel lösning funkar tyvärr bara för mig.

Foto freedigitalphotos.net
Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *