Social business (bortom powerpoint)

Det här är ingen länk som tar dig till bloggposten jag lästeDet där med att inte trilla in på LinkedIn på arbetstid visade sig vara en bra idé. Men nu gjorde jag det ändå och råkade springa på nån sorts bloggpost om social business. Det som var lite konstigt var att bloggposten inte bjöd in till diskussion (den var alltså i sig själv inte särskilt social…)

Jag tycker det finns en naiv inställning till det här med sociala intranät. Som att det bara är att berätta hur det borde vara och sen tro att det blir så. Människan fungerar inte på det sättet. Låt oss rycka några citat ur bloggposten:

Det är fullkomligt självklart för alla att dela med sig av den kunskap man har

I en ideal värld så är det så. I praktiken fungerar det inte alls på det här sättet. Det här är en av de största utmaningarna med social business.

Email används som ett notifieringsverktyg och inte för fildelning mellan 2 personer och kanske 10 andra

Visst, man kan klanka ner på mejl och säga att det är roten till allt ont. Men det är samtidigt viktigt att komma ihåg att det sociala inte kommer att ersätta mejlen. I den externa kommunikationen kommer mejlen att fortsätta vara central eftersom mejlen har den spridning och flexibilitet som den faktiskt har. Mejl kommer fortsättningsvis att spela en viktig roll och alla sociala plattformar vore döda utan det komplement som mejlen faktiskt erbjuder. Alltså, se problemet för vad det är så blir det enklare att lösa.

när något kommuniceras från VD eller annan chef så inbjuds man till en öppen dialog kring ämnet

Det här är en av de saker som skrämmer eftersom det inte är självklart att den här nya öppenheten leder till något positivt. Det finns däremot gott om exempel på urspårande diskussioner som balanserar på gränsen till något olagligt.

Varför är det fel?

Felet är att sociala plattformar säljs och förklaras av personer som accepterat ett nytt sätt att kommunicera utan några som helst protester. Jag har själv varit där, men riktiga kunder med riktiga problem har fått mig att tänka om.

Problemet är att införandet av sociala funktioner inte sker hos ett företag där 100 % av personalen suktar efter social business. Vi kan peka på stora förändringar och enorma potentialer men det kommer inte att förändra världen om inte alla är med.

Det är istället när vi förstår de små frustrationerna och kan förändra de små sakerna i det dagliga arbetet som vi kommer se den stora förändringen. Social business är inte ett projekt och ett införande. Det är en förändring av attityd. Respektera det!

Då finns det chans att förändra något på riktigt (och inte bara skriva stora, fina tankar som inte kommer längre än en powerpointpresentation). Kom ihåg, den social business som inte fungerar i praktiken – den räknas inte. Inte ens som referens…

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *