Sociala Intranät i ett strategiskt perspektiv

201312_MG_2129-001

Uppdatering 20 jan: Seminariet 10:00 är fulltecknat. Vi lägger in ett nytt pass 13:30 samma dag.

Varför ska du som företagsledare bry dig om det som kallas för Sociala Intranät? Därför att det sannolikt är det bästa sätten att ta vara på outnyttjad potential genom effektivisering av de interna processerna.

De senaste 200 åren har samhälle och företag effektiviserats genom teknik- och metodutveckling inom allt från produktion till ekonomisk styrning. Det vi ser idag är en revolution inom hur vi samarbetar och hur vi effektivt utnyttjar den kompetens vi så omsorgsfullt rekryterat.

Vi sätter ett betydande värde på vårt “know-how”. Vår personal är för de flesta företag det viktigaste och mest kritiska vi har. Men har vi de verktyg och metoder som bäst tar vara på detta värde och som dessutom utvidgar värdet genom ytterligare förädling?

Ur ett strategiskt perspektiv kommer Jonas Möller att sätta in Sociala Intranät på den historiska tidsaxeln för företagsutveckling. Genom att se hur andra branscher påverkats av nya beteenden och teknikinnovationer ger han oss en fingervisning om hur vi kommer att påverkas inom detta område.

201312_MG_2105-001Det sociala intranätet handlar inte om teknik. Det handlar om ett effektivt arbetssätt och är naturligtvis unikt för varje organisation. Social business är inte ett projekt och ett införande. Det är en förändring av attityd och ett nytt sätt att se kunskap som något gemensamt som ska vara till nytta för organisationen.

Genom ett personligt nätverk skapar varje anställd en social plattform med en unik möjlighet att se sin egen roll i ett större sammanhang. Genom att knyta kontakter med personer, projekt och delorganisationer anpassas det sociala intranätet för varje medarbetare vilket ger nya möjligheter att både enkelt bidra och hjälpa andra.

Magnus Fasth har sedan flera år arbetat med införandet av sociala intranät hos företag och i offentlig förvaltning. Han visar här med tydliga exempel hur en förändring av arbetssätt skapar helt nya sätt att sprida och förädla företagets samlade kunskap. Han visar också på ett antal best-practice som är gemensamt i de projekt han arbetat med.

I presentationen kommer Magnus visa hur det sociala intranätet fungerar i praktiken. Han tar utgångspunkt i ett antal ”klassiska samarbetsproblem” och visar hur verktyg från den sociala webben skapar innovation och intresse istället för flaskhalsar och frustration.

Vad: Vi bjuder in till föreläsning om sociala intranät
Var: IBM Client Center, Isafjordsgatan 1, Kista
När: 14 feb 2014 klockan 10:00 (fulltecknat), 13:30-15:30 öppet för anmälan

Anmälan sker längst upp i högermarginalen på denna sida.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

En kommentar om: “Sociala Intranät i ett strategiskt perspektiv

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *