Tre framgångsfaktorer för införande av ett socialt intranät med IBM Connections

IBM Connections framgångsfaktorer

Häromdagen fick vi frågan hur vi startar ett projekt med IBM Connections. Vad finns det för framgångsfaktorer när vi inför ett socialt intranät? Det är en fråga som vi får ganska ofta numera och det börjar bli dags att skriva ner hur vi tänker här på statusraden.se

”Det är väl bara att installera och köra igång, eller?”

Det enkla svaret är att installera plattformen och ge användarna tillgång. Det finns bara ett problem. Ett problem som vi helt enkelt inte kan bortse från.

Det funkar inte så.

Så, här kommer de tre första stegen som funkar mycket bättre.

Skapa struktur

För att användarna ska förstå hur plattformen ska användas måste vi skapa en grundstruktur. Vill vi att det ska fungera kan vi vänta på att det ska börja fungera.

Vet vi exempelvis från början att vi ska använda plattformen för att hitta rätt person ser vi till importerar den information som finns tillgänglig i HR-system och andra kataloger. Det här är viktigt efter som det gör att det blir naturligt att börja använda från början.

För att kunna skapa strukturen måste vi förstå hur alla på företaget arbetar. Vilka avdelningar samarbetar, vilka formella och informella nätverk finns redan idag och vad av detta ska bevaras (eller kanske elimineras…)

Genom intervjuer och workshops skapar vi en bild av befintliga samarbeten. Därefter bygger vi upp den strukturen i plattformen. Det här gör det betydligt lättare för användarna att göra rätt från början och sänker därmed tröskeln för att börja använda plattformen.

Identifiera ägare

När vi identifierar strukturen är det viktigt att även identifiera vem som äger och ansvarar för informationen. I vissa fall baseras det här på ett formellt ansvar som styrs av företagets organisation. Då är det oftast ganska lätt att identifiera.

När vi skapar ytor för tvärfunktionella samarbeten är det lite svårare. Här är det viktigt att det finns uttalade ägare och att de utses med fokus på användning av plattformen. Det betyder att ägaren både måste ha kunskap, tid och auktoritet.

Förstå syftet

Att förstå syftet med plattformen och varför delad information är bättre är inte så lätt som det låter. Genom att från början skapa en relevant struktur med utpekade ägare blir det mycket tydligare att förstå syftet.

Genom kartläggningen gör vi alltså ett viktigt steg för att förankra införandet.

Det här är en bra början. Anmäl dig till vårt nyhetsbrevet så missar du inte när vi återkommer med fortsättningen.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *