Två sätt att bedömma riskerna i ditt intranätsprojekt

För ett par veckor sedan skrev jag om skillnaden mellan verktyg och attityd. Vissa förändringar innebär bara att vi byter verktyg medan andra betyder att vi måste ändra vårt förhållningssätt.

Gissa vilket som är svårast?

Just det, attityden.

 

risker i intranät projektIdag ska vi lägga till ytterligare en dimension; huruvida förändringen vi strävar efter är enkel eller svår. Då får vi en fyrfältsmatris som säger rätt mycket om riskerna för de olika delarna i vårt sociala intranätsprojekt.

Verktygsbyte

Först en kort repetition. Om vi exempelvis byter epost-klient (kanske från den gamla tjockklienten till mobilen) så är det bara ett byte av verktyg. Det betyder att det för de allra flesta blir en ganska enkel och naturlig förändring.

Det här är en förändring vi sett de senaste fem åren och med facit i hand vet vi att det gick ganska smärtfritt att få med användarna.

Attitydbyte

Om vi istället hade velat få användarna att sluta med mejl och istället börja jobba på ett annat sätt hade det inte gått lika enkelt. Inte nog med att vi byter verktyg, vi ska också få använda att byta arbetssätt och förstå varför.

Alla kan säkert se vilka nackdelar dagens användning av mejl innebär. Men det betyder inte automatiskt att man är beredd att prova något annat. Då måste det till ganska starka drivkrafter.

 

Säg som ett exempel att vi skulle sköta den interna kommunikationen på avdelningen via en gemensam blogg. Det är egentligen en ganska bra idé förutom att det

  1. Är ett annat verktyg
  2. Kräver ändrat arbetssätt
  3. Kräver förändrad attityd

Låt oss titta på arbetssätt och attityd.

Det förändrade arbetssättet kan vara svårt eller enkelt. Att publicera något för alla istället för trycka Skicka till några är något som de allra flesta tycker är besvärligt. Det här är faktiskt en komplicerad förändring.

Det här handlar också att gå från en tydlig mottagare till något mer diffust. Hur vet jag att den som jag vill ska läsa verkligen gör det?

Här handlar det om attityd. Jag måste omvärdera min syn på hur kommunikationen ser ut. Jag måste utgå ifrån att mottagaren vill ha informationen och själv känner ett ansvar för att ta del av den.

Det här handlar alltså om attityd.

I matrisen ovan hamnar jag då i den röda kvadranten. Jag ska göra något som är svårt och som kräver attitydförändring. Då är risken ganska stor att jag misslyckas.

 

Genom att förstå risken kan vi hantera den. Det är därför alla delar i den sociala plattformen måste placeras i matrisen och därefter hanteras med avseende på den risk vi identifierar.

Det är så vi jobbar med införandet.

 

Vill du förstå det här ännu bättre? Besök något av våra event där vi berättar mer. Anmäl dig till nyhetsbrevet ovan så riskerar du inte att missa nästa tillfälle.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

En kommentar om: “Två sätt att bedömma riskerna i ditt intranätsprojekt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *