Maximera din ineffektivitet, del 1 av 3

Nu ska vi analysera organisationen och för att göra det ska vi först på sant konsultmanér dela upp organisationen i några olika ringar. Den här sortens ringar kan vi enkelt rita upp på en godtycklig whiteboard.

I den första ringen skriver vi ledarskap. I den andra skriver vi beslut. Sen skriver vi personal och processer. I den sista ringen skriver vi kultur. Då menar vi inte den där sortens pretentiösa kultur som man läser om i tidningen utan den där lite tråkigare varianten som kallas för företagskultur.

Nu har vi helt plötsligt ritat upp en bild som beskriver ett godtyckligt företag.  Så nu kan jag berätta hur vi skapar det optimala, ineffektiva företaget.

Ledarskap

Låt oss börja med ledarskapet.

Här är det viktigt att ha en otydlig vision och det är också viktigt att vi är beredda att byta vision – helt oväntat. Vi bestämmer oss alltså för att göra en sak men så händer det något. Det behöver inte ens vara något som är viktigt. Vi kanske till och med byter vision bara för att någon annan gör det. Om medarbetarna inte förstår vart vi är på väg blir det nämligen svårt att ta några egna bra initiativ. Det är ineffektivt.

För att ytterligare skapa ett ineffektivt ledarskap så ska vi sikta på ett delat kommando. För problemet när det bara finns en som bestämmer är att besluten tenderar att bli konsekventa. Det kan ju fortfarande vara dåliga beslut men de är i alla fall konsekventa. Men om vi har två chefer som tar beslut om samma sak så kan de ju tycka lagom olika.

Så den ena dagen när jag är på uppdrag så kan Jimmy säga en sak. Nästa dag när det är jag som är på kontoret så kan jag säga något som är helt annorlunda. Eller ännu bättre, säga något som är nästan samma men inte riktigt. Att tvinga kollegorna att göra den där sortens riktigt besvärliga tolkningar. Det är en riktigt bra tidstjuv eftersom de tvingas rådfråga andra för att förstå vad chefen egentligen menade.

Det spontana ledarskapet

Vad gäller beslut så är det viktigt att de tas spontant. Låter det rimligt bra så kör vi det. Vi stämmer helst inte av, för det kan vi göra i efterhand. Det är ju så mycket enklare att förstå konsekvenserna när vi sitter med facit i hand. Då kan vi bestämma att det kanske inte blev så bra och att vi gör om allting från början.

Cheferna ska inte heller ha något mandat att ta de beslut de tvingas ta. Då kan vi nämligen enkelt ändra förutsättningarna för arbete och på så sätt skapa fantastisk ineffektivitet.

Så har vi sparat den viktigaste punkten till sist. Cheferna måste vara otillgängliga. Hur vi åstadkommer det på bästa sätt återkommer vi till i en annan bloggpost.

 

Det här var första delen i vår serie om ineffektivitet. Prenumerera på vårt månadsbrev så missar du inte fortsättningen.

Den här serien är baserad på mitt föredrag om att Maximera ineffektiviteten. Dela gärna klippet om du känner någon som borde jobba med sin ineffektivitet.

 

 

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

2 kommentarer om “Maximera din ineffektivitet, del 1 av 3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *