Maximera din ineffektivitet, del 2 av 3

Det här är andra delen i vår serie om ineffektivitet. Vi har redan pratat om det optimalt ineffektiva ledarskapet och idag lär vi oss mer om Beslut och Personal.

 

Beslutsprocessen

Det är mycket viktigt med otydliga roller.

Men hur gör vi om vi skulle råka ha två tydliga roller?

Vi delar på hälften.

Jag kan vara ansvarig för front-end och back-end och så låter vi någon annan vara ansvarig för back-end och front-end.

Då kan vi ta vilka beslut vi vill. På så sätt höjer vi ineffektiviteten dramatiskt.

Det finns de som tycker vi ska basera organisationsstrukturen på hur vi faktiskt arbetar. Det tycker inte jag. Det är mycket bättre att exempelvis basera det på gammal historik eller vem som varit chef tidigare.

Personalen

När det gäller personalen finns det några enkla knep att höja ineffektiviteten.

Det första är att det inte någon större roll vem som gör vad, huvudsaken är att någon gör något. Kompetensen frikopplas alltså från uppgiften.

Den gamla devisen ”rätt man på rätt plats” byter vi mot ”någon någonstans”.

Det innebär att duktiga medarbetare får okvalificerade uppgifter och det är något som ganska ofta, men inte alltid, sänker produktiviteten.

Det leder också till att ovana medarbetare får alldeles för komplicerade uppgifter. Det betyder att vi skapar beroenden av chefer och mer kvalificerad personal. Det här innebär nästan alltid en höjd ineffektivitet.

Information

Vad gäller information till personalen så kör vi enligt ”behöver-veta”-principen eller kanske rent av champinjon-principen.

Behöver-veta innebär att alla får precis så mycket information de behöver för att lösa sina arbetsuppgifter. Vi är försiktiga med att berätta för mycket vilket gör det svårt för respektive medarbetare att förstå sin del i ett större sammanhang.

Champinjon-principen innebär att vi håller medarbetarna i totalt mörker och kastar på dem lite skit när saker och ting inte fungerar som det kanske var tänkt. Det här skapar stress och osäkerhet som tillsammans höjer ineffektiviteten markant.

 

Det här var andra delen i vår serie om ineffektivitet. Prenumerera på vårt månadsbrev så missar du inte fortsättningen.

Den här serien är baserad på mitt föredrag om att Maximera ineffektiviteten. Dela gärna klippet om du känner någon som borde jobba med sin ineffektivitet.

 

 

 

 

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *