Lever ni er värdegrund?

Foto: Pixabay

Vi har precis bytt dagis till vår yngsta dotter. Vi har valt att gå tillbaka till vårt gamla dagis, och efter bara fem dagar har vi fått en helt annan tjej hemma. Nu leker hon dagis hemma, tar på sig västar, ”har tema” och ”postar brev”. Hon står inte längre tyst och stirrar ner i backen när vi lämnar henne, eller gråter på morgonen över att hon inte vill gå till dagis.

Det här är förstås en fantastisk skillnad för oss som familj. Så här i efterhand har vi funderat mycket på hur vi kunde byta i första hand, och varför vi inte agerat på detta tidigare. Personligen har jag funderat en hel del på vad som skiljer dessa två dagis åt.

På ytan ser de ganska lika ut; ungefär samma antal fröknar och ungefär samma antal barn i ungefär samma åldrar. De jobbar utifrån samma läroplan och enligt samma värdegrund. Men när man spenderar tid i verksamheten märker man en tydlig skillnad. Det första dagiset pratar om sin värdegrund, läser sagor och håller övningar i vad det innebär att, till exempel, vara en bra kompis. På väggarna sitter skrivna lappar om hur man ska agera mot andra och barnen får läxor i att vara en bra kompis. På det andra dagiset pratar man också om värdegrunden, och man håller liknande övningar. Men här agerar man också utifrån sin värdegrund. Om någon inte är en bra kompis, tar man tag i det direkt och pratar om det. Inte som en övning man läst om i en bok, utan som något naturligt som sker utan att man behöver tänka efter. Personalen här lever sin värdegrund.

Värdegrund är ett populärt ord inom företagskulturen idag. Populära ord är kvalitet, kundfokus, innovation, förändringsbenägenhet, medarbetarengagemang, hållbarhet och samhällsansvar. De allra flesta organisationer jag har insyn i har åtminstone några av dessa ord högt upp på sin lista. Man pratar om sin kultur och sina delade värderingar. Men inte sällan lever man efter helt andra värderingar. Jag hörde ett bra exempel på detta på KRAV:s Marknadsseminarium i mars; ”Offentliga upphandlingar tenderar att fokusera på hållbarhet och närodlat, men de vinns på pris”. Jag känner igen detta från många områden. Man pratar om en värdegrund, men agerar efter en annan.

Två organisationer som utåt ser ut att prioritera samma värderingar, kan i praktiken agera väldigt olika när de ställs inför samma val. ”Handling är ett uttryck för prioriteringar” är ett citat som tillskrivs Mahatma Gandhi, och det är i handlingarna en organisations verkliga värdegrund märks. Den värdegrund man lever, inte den som är skriven på ett papper.

Det är enkelt att skriva fina ord på ett papper. Svårare att bygga en kultur där medarbetarna lever efter organisationens värderingar. Men det finns stora vinster i att ta tag i detta arbete. Genom att lyfta tydliggöra den verkliga värdegrunden ger man både medarbetare och kunder bra förutsättningar och tydliga förväntningar. Man skapar en miljö man gärna kommer tillbaka till.

Vilken är er värdegrund?

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *