Cocktailcoachen

Träffade på en gammal kompis som skulle ge mig lite tips på hur man borde bete sig när man går på cocktailparty:

Jag brukar mest gå runt och lyssna på vad alla andra säger. Råkar jag höra någon som säger något osmart, plumpt eller felaktigt så brukar jag snabbt, gärna högt och ljudligt, påpeka att personen har fel. Om jag tvingas prata med någon så försöker jag hålla mig till det mest självklara, helst på ett helt opersonligt sätt

Nu tänker du kanske att min kompis måste vara den absolut sämsta cocktail-coachen. Men om vi istället tittar på vad som händer i de sociala nätverken så bekräftar det han säger tre störiga trender

  • Kritisera det andra gör fel
  • Skriva uppdateringar med självklarheter
  • Dela saker som inte nödvändigtvis är intressanta utan bara för att man borde (eller för att det bygger ”det personliga varumärket”)

Jag tror du ganska snabbt hittar några, ofta ganska socialt aktiva vänner, som mer eller mindre går all-in på de här tre trenderna. Jag har själv flera stycken i mitt nätverk (och det är ju därför jag avaktiverat just deras uppdateringar).

Så, varför skriver jag det här undrar du kanske? Jo, när jag föreläser får jag ofta frågan vilken sorts uppdateringar man borde dela med sig. Då brukar jag tänka på när min kompis cocktailparty. Och göra tvärt om, alltså;

  • Uppmuntra det andra gör rätt.
  • Skriv saker som överraskade dig, hoppa över självklarheterna både i delningar och kommentarer.
  • Dela saker som du personligen tycker är intressanta, inte för att man borde tycka de är intressanta. Förklara gärna också varför det är intressant för dig – det ger det du delar en helt annan vinkel.

Om du kan komma ihåg de här tre tipsen blir det en helt annan dynamik i den sociala kommunikationen. Det är egentligen inte svårare än att titta sig själv i spegeln och fråga sig om det jag delar hade varit intressant för mig om det var någon annan än jag som sa det. Då är det förmodligen en bra uppdatering.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *